economische mailsemarktonderzoekCard hand blancoKorting

Viscom markt

Er bestaat geen viscom markt en dus kan die ook niet onderzocht worden”. Maar er bestaan wel allerlei vormen en middelen om te communiceren en een boodschap over te brengen. ‘Zenders’ zijn permanent op zoek naar de meest optimale methode om hun (reclame) boodschap over te brengen. Visuele communicatie is in de (massa)communicatie het belangrijkste onderdeel in het overbrengen van een boodschap.

FESPA Nederland speurt permanent naar onderzoeken die relevant kunnen zijn voor viscom producenten. Onderstaande rapporten hebben wij reeds verzameld (mocht u een onderzoeksrapport hebben dat u via deze site wilt delen stuur dit dan als pdf aan info@fespanederland.nl). 
 

festival
Nederlandse markt van festivals groeit naar € 934 (+11,5%)
De festival monitor van Respons liet onlangs zien dat er in Nederland bijna 1000 festivals zijn, met 26,7 mln bezoekers. Samen zijn deze goed voor bijna een miljard euro omzet. Naast tickets, eten en drinken wordt deze omzet ook gerealiseerd met producten en merchandising.
De grootste omzet wordt gegenereerd bij de muziekfestivals.

Het volledige artikel met veel meer cijfers kunt u hier downloaden.


winkel display
Consument geeft voorkeur aan fysieke winkels
Webloyalty ondervroeg wereldwijd klanten in het bijzonder over hun motivatie bij koopbeslissingen en geeft winkeliers tips hoe ze hun klanten het beste kunnen benaderen.
Het overgrote deel van de consumenten geeft nog altijd de voorkeur aan fysieke winkels. De traditionele winkel is nog steeds hét kanaal waar contact wordt gelegd, producten worden getoond, klantenservice wordt geboden, en wijzigingen in prijs, gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties worden gecommuniceerd. Dit blijkt uit onderzoek  van Webloyalty onder 5.000 shoppers uit 13 landen.

In de rapportage wordt een onderscheid gemaakt naar 3 types kopers en waar zij het meeste mee zijn te beïnvloeden.

 
De drie opvallendste profielen
De klant die door prijs wordt gemotiveerd
Uit het onderzoek blijkt dat het grootste percentage door prijs gemotiveerde klanten in Brazilië woont (63%). Dit komt waarschijnlijk door de economische onrust in het land. Nederland scoort met 40 procent relatief laag op dat vlak.

Millennials zijn wereldwijd gezien minder prijsbewust. Dat is niet verwonderlijk, want ze hechten veel aan idealen en zijn het meest bereid om extra te betalen voor bijvoorbeeld duurzame producten. Voor winkels in iedere markt is het van groot belang te achterhalen hoe ze deze groep voor zich kunnen winnen op andere vlakken dan prijs.

De groep 45- tot 64-jarigen daarentegen, wordt juist meer door prijs gemotiveerd. Deze groep heeft weliswaar meer besteedbaar inkomen dan jongere generaties, maar gaat hier anders mee om; de kans is groter dan in voorgaande tijden dat ze een hoge leeftijd bereiken. Als winkels deze groep nog meer willen aanspreken, moeten ze goed over hun prijsstrategie nadenken.

Klanten die door prijs worden gemotiveerd, zijn het minst geneigd om hun favoriete winkel bij anderen aan te bevelen. Daarnaast zijn ze ook het minst loyaal en gaan ze daar naartoe waar ze de nieuwste aanbiedingen hebben gevonden.

Klanten die door peers worden gemotiveerd
De door peers gemotiveerde klant, is de loyaalste klant en woont meestal in de VS of Turkije. Dat kan erop wijzen dat de klanten in die landen sneller social media gebruiken als leidraad bij hun koopbeslissingen. Door de explosieve groei en dominantie van websites zoals Yelp, TripAdvisor en Amazon hebben klanten een scala aan plekken waar ze beoordelingen kunnen lezen voordat ze hun aankoop doen. Als ze hun aankoop eenmaal hebben gedaan, kunnen ze op social media-kanalen zoals Facebook, Pinterest, Instagram en Snapchat laten zien wat ze hebben gekocht en hun aankoop vergelijken.

Door de neiging om contact te maken met peers, wordt winkelen meer een gezamenlijke beleving. Merken die hierop meeliften en dit stimuleren, plukken hier de vruchten van.

Klanten die door peers worden gemotiveerd, zijn eerder geneigd te blijven en de winkel aan te bevelen. Winkels moeten de band met deze klanten verder aanhalen, want als ze deze mensen eenmaal voor zich gewonnen hebben, zijn ze de loyaalste groep met de grootste invloed. Daarnaast speelt social media een steeds grotere rol en klanten die door peers worden gemotiveerd, krijgen steeds meer invloed.

Klanten die door personalisering worden gemotiveerd
Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten in Turkije en Brazilië het meest warmlopen voor personalisering. Hoewel ze daarmee vooroplopen, wordt verwacht dat deze trend zich snel verspreidt. Dit biedt winkels behoorlijk wat potentieel om te benutten. De drie productcategorieën waarin consumenten de meeste gepersonaliseerde aankopen doen, zijn vakanties (25% van de consumenten), kleding (19%) en meubilair (18%). Voor toekomstgerichte winkels kan investeren in deze service een schot in de roos zijn, want 71 procent van de klanten is bereid om extra te betalen voor gepersonaliseerde producten.

Klanten die door personalisatie worden gemotiveerd, scoren laag op zowel loyaliteit als aanbeveling. Als deze consumenten niet bijzonder loyaal zijn en niet zo heel veel en duidelijk aanbevelen, moeten winkels hier dan wel zo veel tijd, geld en energie insteken?

“Winkels zouden meer naar bedrijven moeten kijken die het goed doen, zoals Amazon en ASOS”, aldus Guy Chiswick, Directeur Noord-Europa bij Webloyalty. “Deze bedrijven geven onder meer codes voor 15 procent korting op de verjaardag van klanten, hebben goede chatbots en geven onverwachte beloningen; dat lijkt zijn vruchten af te werpen.”

Chiswick: “Ondanks dat winkels de afgelopen jaren veel geld in mobiele apps hebben geïnvesteerd, is er over het algemeen weinig animo om via dit kanaal te communiceren of aankopen te doen, maar de komende jaren zit daar wellicht wel groei in. De ontwikkelingen staan sowieso niet stil; zo kijken veel winkels op het moment naar de mogelijkheid om hun producten via Instagram te verkopen met behulp van oplossingen als Like2Buy, Tapshop en Soldsie.”

winkel
De winkel slaat terug
Een recent onderzoek van PWC geeft inzicht in het koopgedrag en voorkeur van de Nederlandse shopper. Digitale transformatie is inmiddels een continu proces geworden. We zien echter dat de meeste Nederlanders hun producten liever in de winkel bekijken en kopen dan online. Ongeveer een kwart (27 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen, terwijl het West-Europese gemiddelde op 40 procent ligt. Toch verschuift de klantvoorkeur langzaam in de richting van online winkelen. Bijna drie op de tien jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35- tot 55-jarigen en 13 procent van de 55-plussers wekelijks online.

Het Rapport Total Retail 2017 van PWC is gebaseerd op een onderzoek onder 2000 respondenten

Beurs stand
Vakbeurzen in de lift
De groei in het aantal exposanten, de verhuurde vierkante meters en de hogere bruto mediumbestedingen zorgen voor een stijgende beurzenmarkt. Meer organisaties profiteren van deze groei, te zien aan de stijging in aantal accommodaties en organisatoren. Dat blijkt uit de Beurzen Monitor van Respons, opgesteld in samenwerking met branchevereniging CLC-VECTA.
Bestedingen vakbeurzen voor tweede jaar op rij gestegen

Zowel het aantal vakbeurzen (+3,4%) als de publieksbeurzen (+9%) laten een groei zien, na de dalingen in 2014 en 2015. Bij de vakbeurzen is er voornamelijk een stijging zichtbaar op internationaal vlak, mede als gevolg van de twee jaarlijkse cyclus bij vakbeurzen. Grote internationale beurzen als Techni-Show, VSK, ISSA/Interclean Amsterdam, Intertraffic Amsterdam en European Subcontracting & Engineering Fair (ESEF) vonden plaats in 2016. Dit maakt dat het aantal internationale vakbeurzen heen en weer schommelt tussen even- en oneven jaren. Zo waren er in 2015 nog 19 internationale vakbeurzen in tegenstelling tot 28 in 2014 en 26 in 2016. Bij de publieksbeurzen zien we in 2016 vooral een toename bij de nationale (+10,3%) en regionale (+8,3%) publieksbeurzen, de internationale publieksbeurzen zijn vrijwel gelijk gebleven.

Bestedingen exposanten verder omhoog (+4,3%)
Het medium beurzen zit weer steviger in het zadel in de communicatiemix bij exposerende bedrijven. De stijging van het aantal beurzen (+6,8%), in combinatie met een stijging van het aantal exposanten (+8,4%) en totale verhuurde meters beursoppervlakte (+4,4%) zorgde voor een toename van de totale bruto mediumbestedingen met 4,3%. In 2016 werd er in totaal bijna € 384,5 miljoen aan vierkante meters beursvloer besteed. De werkelijke bestedingen van exposanten liggen nog veel hoger door o.a. uitgaven aan standbouw en stand bemensing. Vakbeurzen zijn verantwoordelijk voor € 226 miljoen (59%), publieksbeurzen nemen € 158 miljoen (41%) voor hun rekening.


Klik hier voor het volledige overzicht van alle bestedingen


Online bestedingen groeien naar 50% van de advertentie markt
Onderzoek van Deloitte naar de advertentiebestedingen in Nederland laat zien dat het aandeel van online in 2017 groeit naar 50% van het totaal. Daling van het aandeel wordt vooral voorspeld bij de traditionele media als tijdschriften en kranten. Besteding aan OOH zal ook in 2017 ruim 3% bedragen.
Lees meer over de mediabestedingen en de ontwikkelingen in het rapport.

ibeacon
Aandeel digitaal in marketingmix groeit met 20% in komende 3 jaar
Marketeers besteden steeds meer aan digitale media. Verwacht wordt dat het aandeel de komende jaren groeit van 54% naar 66%. De grootste groeier in de mix is video. De vraag die veel marketeers zich stellen is wat de toegevoegde waarde van AR en VR is.
De focus van de marketeers ligt nu vooral op 1to1 marketing en het gebruik van Big data. Echter 27% heeft hier nog geen strategie voor ontwikkeld.
Dit zijn een paar hoofdpunten uit een onderzoek van IAB.Nederrland, onder de Nederlandse marketeers. Klik hier voor het volledige onderzoeksrapport.

promotieartikelen
Stijging omzet promotieartikelen.
In 2016 werd ruim 3% meer uyitgegeven aan promotieartikelen dan in het jaar daarvoor. Dat is het resultaat van een onderzoek onder opdrachtgevers. Verwacht wordt dat de uitgaven in 2017 met 2% zullen toenemen.

Opdrachtgevers stellen dat ze veel vaste relaties onderhouden met toeleveranciers, maar tegelijkertijd zegt ook 50% dat ze reghelmatig 'shoppen'. Dit geeft vooral invulling aan hun belangrijkste eis dat de leverancier iets orgineels te bieden heeft en meedenkt in creatieve oplossingen.
T.a.v. de verkopen wordt een groei gesignaleerd via internet. Tegelijkertijd blijft de catalogus een belangrijk informatie en inspiratie middel.

Voor alle resultaten is hier het hele onderzoeksverslag te downloaden

City center
Winkelleegstand van meer dan 10% dreigt. Kans voor de viscom industrie.
De ING publiceerde onlangs een alarmerend rapport over het winkelvolume in Nederland en de ontwikkelingen die daar gaande zijn. Een aantal genoemde aspecten bieden kansen voor de viscom industrie.
Zo wordt o.a. genoemd dat vastgoed eigenaren niet bereid zijn tot sanering, wat dus de weg opent voor renovatie en herinrichting. Ook de wens naar kortere huurperiodes en de noodzaak voor retailers om meer beleving in de winkel te creeren, maken de  noodzaak voor (tijdelijke) aanpassingen van de inrichting groter wordt.

Wilt u het hele rapport lezen, klik dan hier.

city center
Top 500 europese retailers onderzocht
InternetretailingEurope onderzocht de top 500 retailketens van Europa. Zij onderzochten de belangrijkste e-commerce en cross channel detailhandelketens. In de top 50 staan Nederlandse ketens als Albert Heijn en C&A, maar ook nog 10 andere winkel ketens die ook in Nederland vertegenwoordigd zijn.

Alle 500 ketens zijn onderzocht door ze op verschillende aspecten te beoordelen. Zo ontstaat niet alleen een overzicht met ‘de beste’ en ‘de grootste’, maar ook ontstaat een beeld van de ontwikkelingen en de factoren die een rol spelen bij het succes.

Het volledige rapport is via deze link te downloaden.

Turbulente ontwikkelingen in outdoor adverting.
De snelle ontwikkeling in toepassing van technologie zorgt er voor dat de out-of-home advertising markt enorm groeit. In Amerika verdubbelt de markt zich bijna ieder jaar. Nieuwe technologiën en de toepassing van big data maken van een algemeen reclame medium, een medium dat een persoonlijke boodschap geeft.
Studenten van de EUR hielden voor FESPA Nederland een onderrzoek. Zij schetsen in hun rapportage de kansen en bedreigingen, maar ook de toekomst van Outdoor Communication.
Leden van FESPA Nederland kunnen via onderstaande link het rapport direct downloaden. Niet-leden kunnen via het secretariaat een rapport kopen.
Klik hier om het rapport te downloaden (U dient ingelogd te zijn om dit onderdeel te bekijken)


De helft van de adverteerders zal meer investeren in precisie Marketing (klik hier om het hele artikel te lezen)
 Adverteerders besteden bijna 60% van hun marketingbudget aan verbetering van hun branding. Belangrijkste item bij marketing campagnes is het met succes bereiken van de doelgroep.
 
Volgens het laatste rapport getiteld " Creative Business Leaders Confidence Index " dat gezamenlijk is uitgebracht door Nielsen en ROI Festival, is optimaliseren van branding effectiviteit top zorg voor adverteerders. Bij de meerderheid van bedrijven wordt het totale marketingbudget besteed aan het bereiken van betere reclame effecten.
Precisie is uiterst belangrijk voor marketeers en aanzienlijke investering wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de marketingcampagnes effectief zijn en op de juiste doelgroep gericht. Volgens het verslag besteden de ondervraagde adverteerders bijna 60% van hun marketingbudget met als doel een betere branding. Deze begroting zal naar verwachting worden gehandhaafd. De belangrijkste zorg voor adverteerders in het komende jaar is een toename van het effect van reclame.
"Reclame effectiviteit is moeilijk in een steeds gefragmenteerder omgeving," zei Yan Xuan, voorzitter van Nielsen Greater China. "Het kan moeilijk zijn voor adverteerders de juiste boodschap op de juiste manier aan de juiste consument over te brengen. Dus: de doelgroep duidelijk te begrijpen is met name belangrijk in deze complexe omgeving."
 
Digitale media wordt het mainstream reclameplatform. Geld hieraan besteed neemt 60% van de totale marketingbudget in.
Traditionele (offline) kanalen zijn nog steeds belangrijk omdat ze een grote geloofwaardigheid hebben onder de consumenten. Uit de adverteerders rapportage blijkt dat 40% van het marketingbudget aan traditionele media wordt uitgegeven. Echter, vergeleken met de traditionele media kunnen digitale media meer onmiddellijke resultaten opleveren met en groter bereik. Bovendien bestaat de mogelijkheid voor adverteerders met de hulp van big data en digitale media tijdige aanpassing aan de doelgroep en creatieve bijsturing tijdens het proces.
 
“Mobile” is al uitgegroeid tot de primaire portal van toegang tot het internet vandaag, waardoor het een slagveld is voor concurrentie. Mobiele media nemen voor de ondervraagde adverteerders het grootste deel van de investeringen in digitale media voor hun rekening. Naast mobiele terminals groeit online televisie (OTV) ook snel. Adverteerders zeggen dat de omvang van de investeringen in OTV deze het tweede belangrijkste digitale medium maakt.
 
 
Adverteerdes besteden meer aandacht aan 'precisie marketing'.
Adverteerders hebben veel aandacht voor de effectiviteit van hun advertenties. Meer dan de helft van de ondervraagde adverteerders zei dat ze de meeste van hun advertenties monitoren en evalueren. Adverteerders besteden meer aandacht aan de nauwkeurige marketing en hebben hogere eisen. Hun grootste zorg is of de advertenties hun doelgroep hebben bereikt. "Big data moeten worden gebruikt om de voorkeuren van consumenten, de persoonlijkheden en het gedrag van de consument vast te stellen. Analyses van alle informatie moet leiden tot werkelijke consumenten behoeften in plaats van simpelweg het internet gedrag volgen. Het is cruciaal voor het transformeren van 'zinvol' naar 'de behoeften' en het richten van de consument, zodat big data in de toekomst kan integreren met advertentiecampagnes, "zei Yan Xuan.
 
87% van de geenqueteerde media bedrijven zeggen optimistisch te zijn over hun toekomst.
Meer dan de helft van de ondervraagde mediabedrijven zei dat hun prestaties in 2015 hun verwachting overtroffen en zijn dus optimistisch over de ontwikkeling van de industrie. Ongeveer 80% van de mediabedrijven is ervan overtuigd dat ze zal groeien in de komende één tot twee jaar. Hun huidige klanten zijn in de snel bewegende consumptiegoederen (FMCG) industrie (77%), gevolgd door klanten van auto (61%) en het digitale industrie (29%).
 
Hoewel industriële design bedrijven de verwachtingen van hun prestaties vorig jaar niet te boven gingen zijn zij nog steeds optimistisch over hun vooruitzichten voor de toekomst. Zij verwachten groei in de volgende één tot twee jaar.
 
Op dit moment hebben de meeste van de geënquêteerde bedrijven (70%) hun focus op industriële design. Maar de ondervraagde bedrijven melden dat ze op zoek zijn naar de toekomstige zakelijke mogelijkheden door middel van de integratie en de uitbreiding van de bestaande middelen door nieuwe zaken te ontwikkelen. Niet-industriële-ontwerpwerk stijgt van 30% van het bedrijf tot ongeveer 40% van de omzet. Volgens Nielsen’s schattingen. 67% van hen gelooft dat de toekomst van industrieel ontwerp in andere soorten ontwerp zoals communicatie, visuele en interactieve ervaring enz ligt.
 

Totale netto mediabestedingen 2015: € 4,62 mrd.
De netto mediabestedingen in 2015 zijn minimaal gedaald t.o.v. 2014. Out of home advertising daarentegen vertoonde een stijging van bijna 7%. Ook Internet en bioscoopreclame vertoonden grote stijgingen. De traditionele media print en radio leverden marktaandeel in.
Out-of-home +7% in stabiele markt
De totale media bestedingen 2015: 4,62 miljard euro.
Dat is een minimale daling van 0,1 procent. In absolute bestedingen bedroeg de daling 7 miljoen. Internet, out of home en bioscoop zagen de mediabestedingen het sterkst toenemen. Televisie sloot het jaar met een nipte plus, de overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De ontwikkeling van de netto mediabestedingen liep daarmee uit de pas ten opzichte van de economie. In 2014 was er sprake van voorzichtig economisch herstel, gevolgd door een groei van de mediabestedingen van bijna 2 procent. Waar de economische groei in 2015 doorzette en zelfs groter was dan een jaar eerder, namen de netto mediabestedingen juist af. Ook volgden de mediabestedingen de trend van de fors gestegen bedrijfsinvesteringen niet. Over het algemeen leiden hogere bedrijfsinvesteringen ook tot hogere mediabestedingen, maar dat was dus niet het geval in 2015.

Grote verschillen per mediumtype
Het beeld per mediumtype liep in 2015 sterk uiteen. Eerder was er een duidelijke tweedeling in de ontwikkeling van de netto mediabestedingen tussen print- en non-printmedia, waarbij non-print herstel toonde zodra de economie weer enigszins aantrok en de printmedia rode cijfers bleven schrijven. Dat verschil vervaagde in 2015 enigszins.

Internet groeide in 2015 net als in 2012 en 2013 met ruim 8 procent. Het aandeel van online steeg tot bijna eenderde van de totale netto mediabestedingen. Binnen internet is search het grootst, op de voet gevolgd door display advertising. Het aandeel van beide in de totale markt is respectievelijk 14,6 en 13,3 procent. In dat opzicht is televisie nog steeds veruit het grootste mediumtype met een aandeel van meer dan 20 procent.

Dikke plus voor out of home en bioscoop
Out of home krijgt een steeds promintere plek in het medialandschap. Nadat de economische crisis zijn hoogtepunt had bereikt in 2009 realiseerde het mediumtype jaarlijks groei, behalve in 2013. En in de meeste jaren was die hoger dan de toename van de totale markt. In 2015 namen de bestedingen met 6,8 procent toe, de op één na hoogste groei in tien jaar. De digitalisering van het mediumtype en de mogelijkheden die dat biedt, lijken meteen verzilverd te worden. Bioscoop rondde die digitaliseringsslag al eerder af. In combinatie met het filmaanbod en toegenomen bezoekersaantallen stegen de mediabestedingen tot ongekende hoogte. De groei kwam in 2015 uit op 30 procent.

Daling bij print stabiliseert
Alle overige mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dalen. Bij printmedia is dat een trend die al in 2008 begon. De daling was in 2015 met 10 procent vrijwel gelijk aan die van 2014 en duidelijk minder groot dan in 2012 en 2013, toen de advertentie-inkomsten daalden met 15 procent.

De grootste daling binnen print was met 13,5 procent bij huis-aan-huisbladen. Dat was iets minder dan de -14 in 2014. Dagbladen zagen de bestedingen met 9 procent iets sterker dalen dan een jaar eerder. Bij publiekstijdschriften en vak- en managementbladen lag de afname op hetzelfde niveau als een jaar eerder met respectievelijk 8,5 en 7,2 procent.

Radio, folders en sponsoring in de min
Over het algemeen is de ontwikkeling van de mediabestedingen aan radio vergelijkbaar met die van televisie. Zo niet in 2015. Waar televisie een kleine plus noteerde, was bij radio juist sprake van een behoorlijke daling van 3,5 procent. Bij folders namen de bestedingen met -3,7 procent nog iets sterker af. Bij sponsoring tenslotte was voor het vijfde jaar op rij sprake van afnemende bestedingen (-3,5 procent).

Bron: Adformatie/Nielsen

Tram
Vervoer en transport in beeld
Het CBS publiceert ieder jaar onderzoeksgegevens over de transport en mobiliteits markt. Een absolute must voor iedereen die in de wereld van de vervoersreclame zit.
7 redenen waarom ieder merk eventmarketing nodig heeft
Op Forbes.com spreekt een panel met reclamebureau-experts over de rol van live, events en wat zij experiental marketing noemen. 'Waar in de jaren hiervoor traditionele advertentiecampagnes het goed deden voor brands, is het nu tijd om interactie en 'gevoel in de campagnes te implementeren.' En daarmee breekt Forbes een lans voor events en live, om vervolgens tot 7 redenen te komen waarom events een belangrijk onderdeel moeten zijn van marketingcampagnes:

1. Het merk wordt tastbaar
2. Producten/merken worden beleefd
3. Kans om multimediaal te onderscheiden
4. Authentieke interactie
5. De ultieme call to action
6. Interactieve conversatie
7. Groots resultaat

Interview met Bakas
Is er toekomst voor de evenementenbranche?

In de rapportage van het jaarlijkse locatieonderzoek signaleerden wij een interessante blik op de toekomst van de evenementenbranche. In een interview met Adjiedj Bakas (trendwatcher) worden ontwikkelingen geschetst, die voor bedrijven die de tijdelijke of permanenete inrichting van locaties verzorgen kansen bieden.

In hetzelde blad staat een artikel van René Stoop over de technologische ontwikkelingen die de evenementenbranche gaan veranderen.
  Klik hier voor het artikel over technologische ontwikkelingen
  Klik hier om het interview met Bakas te downloaden


Consument van de toekomst komt nog altijd naar de winkel
ABN AMRO onderzocht hoe consumenten de toekomst van de fysieke winkel zien. Wat blijkt: perspectief is er zeker. Maar dan moeten retailers wel nú nadenken over hun bestaansrecht. Want de omnichannel winkelomgeving breidt zich onverminderd uit, en dat vraagt om nieuwe rollen van fysieke winkeliers.
Consumenten geven per type retailer duidelijk aan waarom ze de komende jaren nog wel naar de fysieke winkel willen komen. Bijvoorbeeld om een product meteen mee te kunnen nemen, het eerst te passen of uit te proberen, of om vragen te kunnen stellen aan een deskundige medewerker. Hoewel sommige online retailers pogingen doen om deze functies te vervullen, hebben fysieke winkels hier nog altijd een voorsprong in.


Zo ziet de wereld van online advertising eruit in 2020
Het toenemende gebruik van mobiele devices en  technologische innovaties zoals smartwatches veranderen de manier waarop we content tot ons nemen en daarmee automatisch ook de manier waarop bedrijven adverteren.

De wijze waarop we media inkopen, de budgetten die hiermee zijn gemoeid en de communicatiekanalen die worden ingezet,.zullen aangepasst moeten worden aan de veranderende behoeftes en levensstijl van de consument. In deze blogpost wordt stil gestaan bij de belangrijkste factoren waarmee adverteerders rekening moeten houden, willen ze het contact met de consument in de komende vijf jaar niet verliezen.
Bron: Adformatie / Jan Dirkzwager
 
Futere RAI
Hoe zijn evenementen veranderd in 2017?
Evenementen zien er in 2017 anders uit, omdat de behoeftes van mensen - en de manier waarop zij met elkaar in contact zijn - aan het veranderen is. Investeren in de waarde van de fysieke ontmoeting en de impact buiten het evenement is cruciaal voor eventprofessionals. Een evenement is meer dan het samenbrengen van mensen op één specifiek moment: het bereik van evenementen is groter dan ooit tevoren. Dit is te lezen in het nieuwe trendrapport dat Amsterdam RAI vandaag publiceert. Het RAI Insights rapport is opgesteld ter inspiratie voor organisatoren, exposanten en iedereen die betrokken is bij de veelbelovende toekomst van evenementen.
  Klik hier om het volledige rapport te downloaden
Drupa

Klik hier om naar het rapport te gaan



Second drupa Global Trends report: International printing sector looks to the future with surprising optimism
Initial results from the second "drupa Global Trends" report are showing sustained recovery from the recession with some surprising insights and positive feedback. The full report designed to highlight economic and operational trends in the worldwide print sector is available at the end of March. The results are all the more interesting as the survey itself, conducted in October 2014, was largely identical to the first "drupa Global Trends" report from February 2014. In addition this year a full survey was conducted amongst industry suppliers for the first time, ensuring a balanced picture of the global print market. Developments and important key data from the worldwide print sector – such as financial conditions, business climate, investment plans and technologies used are given in detail and trends revealed.
 

Herstel Economie en arbeidsmarkt, vooruitzichten 2015 en 2016: +1,75%
Na twee jaar van krimp is de Nederlandse economie in 2014 weer gegroeid. Het volume van het Bruto Binnenlands Product (BBP) is vorig jaar toegenomen met 0,8 procent, voornamelijk gedreven door de uitvoer. De consumptieve bestedingen bleven in 2014 nog zwak. Dat meldt Rabobank in hun kwartaalbericht. 
 Voor 2015 en 2016 verwacht Rabobank wel dat de consument gaat bijdragen aan de groei, terwijl de export verder zal aantrekken. Daardoor gaat Rabobank uit van 1¾ procent BBP-groei in beide jaren.
 
  Klik hier om het gehele artikel te downloaden


Imago hoog op agenda bestuurskamer
Nederlandse bedrijven maken zich grote zorgen over hun reputatie en imago. Zij vrezen dat negatieve publiciteit een catastrofale impact op de sales in hun bedrijf of sector kan hebben. In 77% van de Nederlandse boardrooms staat imago bovenaan de agenda. Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2015 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 323 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield.


Factsheets sectoren (feb 2015)
Onderzoek ING naar de ontwikkelingen in de Nederlandse economie, w.o. zakelijke dienstverlening, industrie, bouw, transport en logistiek, groothandel, detailhandel, agrarische sector, horeca, publieke sector en non-profit, gezondheidszorg.
  ING - Factsheets sectoren - Februari 2015.pdf

Winkelgebied 2025 (mei 2014)
Onderzoek ING naar de veranderingen in de detailhandel cq het winkelen 2014- 2025.
  Klik hier om het onderzoeksrapport te downloaden

Global insights (okt 2014)
Drupa onderzoek naar het effect van internet op drukwerk en de grafische industrie
  Global-Insights-Impact-of-the-Internet- DRUPA rapport.pdf

Print census 2014
Samenvatting van de belangrijkste resultaten van het FESPA onderzoek naar de ontwikkelingen in de print en sign markt.
  FESPA Print Census 2014.pptx

Mobile Marketing Monitor 2014
In de Mobile marketing Monitor vindt u de resultaten van een onderzoek naar het gebruik van Mobile marketing in Nederland. De Monitor geeft een overzicht van de huidige en toekomstige status van mobile marketing vanuit een adverteerders perspectief (Bron: Adfo groep).
  Mobile Marketing Monitor 2014 MobileMarketing.nl.pdf
FESPA Nederland Association
Boeing Avenue 209
1119 PD Schiphol-Rijk
Tel: +31 20 543 55 44
info@fespanederland.nl
Member of FESPA.COM
Drukkerij ERNES