economische mailseKortingCard hand blancomarktonderzoek

Emancipatie in de sign! Moderniseren in een hippe wereld

'Welkom in onze moderne wereld. Een wereld waar digitalisering de laatste twee decennia de snelheid van ons leven heeft beïnvloed.' aldus ‚ÄčHwie Bing Kwee, Bestuurslid bij Fespa Nederland en Director bij Omnimark B.V.


'Maar juist in die super moderne wereld met voortschrijdende technologische ontwikkelingen wint Dé Ambacht weer terrein. Dat en nog veel meer is de dynamiek en spanning die wij kennen in de sign industrie. Waar pre-press, print en finishing volledig digitaal gaan en zelfs robotisering zijn toetrede heeft genomen. Denk aan de de Galileo weeding machine of de volledig geautomatiseerde printrobots van merken als HP, Durst, Vutek of Agfa', benadrukt Kwee.

Emancipatie in de Sign en Print Fespa Nederland
'Dé Ambacht die onze wereld en de wereld van onze klanten heeft veranderd heet Carwrapping. Bij de introductie van een nieuwe kleurlijn van het innovatieve automerk Tesla zien wij wereldwijd dat de sign- en wrapwereld het kleurgamma verrijkt met paint replacement folie aanbiedingen, hoe hip is onze markt.

Sandra, Theraldy, Barbara, Lena, Inge, Suzanne... en natuurlijk wijlen Thea van Arem, een paar namen van vrouwelijke toppers in de sign-, montage- en wrapwereld die zich manifesteren in dit mannen bolwerk. Maar hoe kan het dat in deze moderne wereld het zo NIET representatief is als afspiegeling van onze samenleving. De sign wereld en vooral de Carwrap-scene is vergeven van sterke mannelijke personages. Maar zijn wij niet ouderwets bezig? Ook als wij kijken naar de grafimedia, de ROC opleidingen, de autoschade- of de mobiliteitswereld, zijn dat mannenbolwerken waar wij ons aan moeten onttrekken. Of kunnen wij starten met initiatieven die daar het voortouw nemen', vraagt Hwie Bing zich hardop af.

'Binnen onze onderneming hebben wij in ons Fleet Decoration Center inmiddels diverse vrouwelijkecollega’s werken als wrapmonteur. Wat nu al opvalt is hun precisie, secuurheid, vastberadenheid en toch ook snelheid. Zelfs onze jongste foliemonteur is vrouwelijk, binnen 3 jaar intern opgeleid en nu een volwaardige wrapmonteur.

Ik sprak met Ed Nolle, Technical Support Specialist Avery Dennison over deze bevindingen. Avery als grote speler in onder andere de Carwrapwereld en Ed als bekende in de sign industrie herkent het thema. Inclusion versus exclusion maakt onderdeel uit van hun wereldwijde corporate governance beleid. Ook vanuit het Europese hoofdkantoor in Oegstgeest worden er zowel cursussen gegeven om kennis hierover te delen en om dit beleid om te zetten naar acties. Het streven naar een juiste afspiegeling van onze maatschappij voert men door tot aan het management en directie. Zelf is Ed van mening dat er continue gezocht moet worden naar veranderingen en verbeteringen ook op dit front die niet direct voortkomen uit technologische innovaties.

Door ons zo sterk op ervaren mannelijke plakkers te richten versterken wij de self fullfilling prophecy. Mannen kiezen mannen en strijden met mannen. Ik denk een gemiste kans voor ons vakgebied.
Emancipatie in wrappen Fespa Nederland
Wij zijn geen wereldverbeteraars (schrijver van dit artikel is zelf ter wereld gekomen met een fluitje), maar het kan ook beginnen in de belevingswereld van de andere sexe. Hoe maak je een studie- of beroepskeuze? Welke toekomst perspectieven zijn er? Waar ben ik goed of sterk in? De sign industrie heeft daarom een identiteit vraagstuk en vraagt misschien om een eigen imago makeover!

Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet' - HWIE BING.

Lees verder in graficus 
FESPA Nederland Association
Postbus 107, 1900 AC Castricum
Tel: +31 857 600 333
info@fespa.nl
Member of FESPA.COM