advertorial2

Innovatie en trends

FESPA Nederland verricht zelf onderzoek naar relevante zaken en heeft bijeenkomsten met Industry Leaders, deskundigen en toeleveranciers om zo (nieuwe) marktmogelijkheden te signaleren.

Onderwerpen
Onderstaand een overzicht van de onderwerpen waar FESPA Nederland aandacht aan heeft besteed en trends die van invloed zijn op de marktomvang.

 
E-commerce groei zet door
Postnord onderzocht de ontwikkelingen van E-commerce in Europa, waaronder ook Nederland. Het rapport signaleert drie belangrijke ontwikkelingen:
- E-commerce wordt steeds meer grensoverschrijdend
- de klant vraagt duidelijke en simpele informatie
- er wordt steeds meer op mobiele apparatuur gewinkeld.
Het rapport is een waardevolle bron voor alle ondernemers die een webshop hebben.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.
FESPA Nederland opent de weg naar nieuwe markten
Tijdens de Interieur Collectie Dagen, in september 2018 in Gorinchem, presenteerden zes bij FESPA Nederland aangesloten bedrijven zich in een gezamenlijke stand. Onder het motto ‘Inspired by Print’ laten zij de groeiende mogelijkheden zien om onderdelen van het interieur te printen. Digitale technieken geven ontwerpers alle vrijheid, terwijl de digitale druktechniek het mogelijk maakt om maatwerk te leveren. De enige beperking is nog de verbeelding van de ontwerper. 

Voor volgend jaar staan nog meer van dit soort initiatieven op de agenda.
Interesse om mee te doen? Meld het bij het secretariaat en wij bekijken de mogelijkheden.

Bij retail draait alles om kennis van en over de klant
"How to align marketing and technology to better serve today's customer" is de titel van een onderzoeksrapport van InternetRetailing i.s.m. Greenlight. In dit rapport wordt het beeld weergegeven van de top 500 retailorganisaties in Europa over wat zij nu weten en doen om in te spelen op de constant veranderende wensen van de consumenten.
In het rapport wordt duidelijk dat de noodzaak van toegepaste technologie, bijv AI wordt onderschreven, alsmede de integratie van klantensystemen met andere databases. Maar tegelijkertijd zijn de ondernemingen nog zoekende naar waar de voor hun beste oplossing ligt.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.
 

Mediabestedingen print en sign daalden vorig jaar
Volgens onderzoeksbureau Nielsen bleven de netto mediabestedingen in 2017 gelijk aan het jaar ervoor, ondanks de sterke groei van de economie. De verschillen worden steeds groter. Aan online media, radio en bioscoop werd meer geld uitgegeven terwijl bij print de jaarlijkse daling van 8 tot 10 procent doorzet. Ook aan buitenreclame (out of home) werd voor het eerst in jaren minder advertentiegeld besteed wat resulteerde in een daling met 1,3%.
Uit het persbericht:


De economische voorspoed in Nederland leidde tot zowel hogere uitgaven van bedrijven als consumenten, maar dat vertaalde zich niet in hogere advertentie-bestedingen in 2017. De inflatie liep met 1,3% iets op in 2017, waardoor er onder de streep een minimale stijging van de netto mediabestedingen van € 2 miljoen (0,04%) viel te noteren.

Radio en bioscoop positieve uitzonderingen bij offline media
Waar voor online de advertentie-inkomsten stegen met ruim 8%, hadden de offline media gezamenlijk te maken met een krimp van ruim 4%. Vooral print was daar debet aan, hoewel 2017 ook voor televisie een moeilijk jaar was met een afname van 5%. Niet alle offline mediumtypen hadden te maken met dalende reclame-inkomsten, want radio maakte een klein sprongetje van 0,4%. Bioscoop, het kleinste mediumtype, zag de mediabestedingen met maar liefst 23% toenemen en bereikte daarmee een recordomzet.

Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertenties dalen. Bij print is die trend inmiddels al ruim tien jaar gaande. De advertentieomzet bij dagbladen kromp met 10% en bij huis-aan-huisbladen met 8%. De grootste daling was met 12% te zien bij publiekstijdschriften, terwijl bij vaktijdschriften sprake was van een daling van 6%. In totaal bedroeg de daling bij print 9%.

Out of home moest het in 2017 ook stellen met dalende mediabestedingen: -1,3%. Dat was opvallend, omdat de afgelopen jaren juist sprake was van een groei die ver boven het marktgemiddelde lag. Ook voor folders was 2017 een jaar in mineur met een daling van 3%. De bestedingen aan sponsoring tenslotte namen licht af met bijna 1%.

De bestedingen aan online advertising namen toe met ruim 8% en compenseerden vrijwel geheel de dalende inkomsten bij met name print en televisie. Kritische kanttekening is wel dat de groei bij online vrijwel volledig te danken is aan de globals. Hun inkomsten uit online advertenties namen met maar liefst 18% toe tot meer dan € 1,1 miljard. Bij lokale online publishers daalden de netto mediabestedingen met bijna 4%.

Sinds 2008 € 760 miljoen aan mediabestedingen verdampt
In vergelijking met 2008, het jaar dat de economische crisis uitbrak, verdampte in totaal € 760 miljoen aan mediabstedingen op de Nederlandse markt. Tien jaar geleden bedroegen de netto mediabestedingen nog € 5,4 miljard. Print zag in die periode van tien jaar bijna € 1,5 miljard verdwijnen, online verwelkomde juist bijna € 1 miljard meer.

De ontwikkelingen in 2017 hebben ertoe geleid dat het aandeel van online binnen de totale netto mediabestedingen groeide tot 38% (2016: 35%). Audiovisuele media leverden 1% markt aandeel in en waren in 2017 goed voor een kwart van de totale reclamebestedingen. Print ging van 17% aandeel naar iets meer dan 15%. Sponsoring, folders en out of home leverden allemaal 0,1% aandeel in.

Over het onderzoek naar de netto mediabestedingen
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in 2017 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2016 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: televisie, radio, bioscoop, internet, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, out of home, sponsoring en folders.

bron: Nielsen

Nederlanders vertrouwen traditionele media meer dan sociale media

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders maakt zich weleens zorgen over nepnieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Counter Content. Voor millennials is dat met 60% zelfs iets meer. Op de vraag hoe betrouwbaar een nieuwsbron is, scoren traditionele media veel beter dan sociale media..
 
Het hele onderzoek, waarin ook de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici is meegenomen, is te lezen in mediaonderzoek2018. In het onderzoek komen verschillende experts, zoals Rob Beemster (journalist bij Adformatie) en Aljan de Boer (merkstrateeg bij onderzoeksbureau bij Trendsactive) aan het woord. Han van der Horst, historicus en auteur van het boek Nepnieuws – een wereld van desinformatie zegt onder andere in zijn bijdrage: ”Bij alle analyses rondom nepnieuws wordt de intelligentie van de gewone man of vrouw vaak vergeten. Mensen laten zich niet zo gemakkelijk bedriegen tenzij ze het zelf graag willen. De meerderheid is allang gewaarschuwd en dat is goed nieuws.”
(bron: Inct)

Klik hier om het rapport te downloaden
 
 

Trends in de evenementen industrie

Begin april vond in de Van Nelle fabriek te Rotterdam The Next Event plaats, het kennisfestival voor de evenmentenbranche. 14 vooraanstaande bureaus deelden daar 42 trends, ontwikkelingen en inzichten vanuit de evenementen industrie. Meest genoemde onderwerpen waren de inzet van nieuwe technologieën, de integratie van offline en online en complete concepten als onderdeel van de totale marketing strategie.
Lees hier het uitgebreide verslag.

Digitale buitenreclame in BOOMING

Digital Out of Home (DOOH) bereikt in het Verenigd Koninkrijk zo langzamerhand haar Big Bang Moment. En alle tekenen wijzen erop dat dit in Nederland ook het geval is. Onderzoek toont aan dat grote adverteerders rond 15% van hun budget besteden aan digitale buitenreclame. De resultaten zijn ook gemeten: gebruikers geven een omzetstijging van 20% aan.Digital Out of Home bereikt in het Verenigd Koninkrijk zo langzamerhand haar Big Bang Moment. En alle tekenen wijzen erop dat dat in Nederland ook het geval is. Het onderzoek toont aan dat grote adverteerders rond 15% van hun budget besteden aan digitale buitenreclame. De resultaten zijn ook gemeten 25; gebruikers geven een omzetstijging van 20% aan  

Sinds de start van Digitale Buitenreclame is het mediumtype twee keer zo effectief geworden en dat is nog maar het begin. Deze constatering wordt ondersteund door recent onderzoek door de IPA. Een paar conclusies:
- DOOH bereikt iedere dag 90 procent van de bevolking. 
- Deze groep is buitenshuis voor minimaal drie uur per dag. 

Een prima basis om door te groeien en meer te digitaliseren. Digital Out Of Home kan flexibeler ingezet worden waardoor campagnes meer dynamische content kunnen bevatten en meer aan de context aangepast en relevant gemaakt. 
De hele presentatie is hier te downloaden.
 

eventmarketing
Budget voor eventmarketing blijft groeien
Uit een Engels onderzoek blijkt dat de budgetten voor evenementen marketing blijven groeien. Goed nieuws voor de viscom industrie aangezien een groot deel van het budget aan buitenreclame besteed wordt.
En ook al wordt het onderzoek gedaan onder Engelse bedrijven, toch is het een prima graadmeter voor mondiale bewegingen in marketingbudgetten. De jongste cijfers zijn helder: marketingbudgetten staan onder druk, maar eventmarketing hoort bij de enige 3 groeigebieden.
 
Het onderzoek van IPA Bellwether toont aan dat de budgetten voor eventmarketing al 17 (!) kwartalen op een rij groeien. Zelfs nu, met de enorme druk op marketinggeld. Het onderzoek legde namelijk bloot dat slechts 8.6 procent van de bedrijven hun marketingbudget in het laatste kwartaal van 2017 vergrootte. Hier de belangrijkste uitkomsten:
•            Internet  +10.9%
•            Events + 5.5%
•            Main media advertising +1.7%
 
•            Sales promotions -3.0%
•            Direct marketing -4.5%
•            Market research -5.4%
•            Other -5.8%
•            PR -6.6%
 

Klik hier om het hele artikel te lezen
OOH straat
Trends OOH 2018

Posterscope heeft de 8 belangrijkste ontwikkelingen in OOH die zij signaleren op een rij gezet. Trends die in 2018 echt een vlucht gaan nemen!

OOH bereikt een omslagpunt met de verbinding en interactie tussen data, digitalisering en de relevantie van de OOH-infrastructuur. Waardoor er met campagnes nog meer selectiviteit, relevantie en resultaat gerealiseerd kan worden voor klanten dan ooit te voren. Daarbij draait het om aandacht en toepassing van digitale technieken.

Klik hier als u het hele rapport wilt downloaden

 


bol.com
Bol.com zet in op evenementen
Internetwinkel Bol.com gebruikt steeds vaker evenementen om direct contact te krijgen met hun zakelijke partners. Het is een trend dat online bedrijven meer en meer het persoonlijke contact zoeken.
Goed nieuws voor de Viscom industrie, als toeleverancier van communicatiemiddelen rond beurzen en evenementen.

‘Live communicatie is voor ons een belangrijke aanvulling op onze marketing en communicatiemix. We zetten dan ook steeds meer evenementen in voor ons B2B bereik. Wij geloven in het persoonlijke contact met onze partners die via bol.com verkopen. We proberen onze digitale communicatie met onze partners zo goed mogelijk te optimaliseren, maar af en toe elkaar live ontmoeten, is een mooie toevoeging. Afgelopen jaar zijn we begonnen met de organisatie van een roadshow voor onze partners in Nederland en België. Het gevoel bij onze partnership ‘wij doen het samen’ kunnen we nog beter uitdragen tijdens deze ontmoetingen. De events hebben ook als doel om de partners meer uit hun bedrijf te laten halen. ‘Wij polsen wat er leeft, delen kennis, laten zien wat wij doen en gaan samen aan de slag.’


Studie naar toekomst visuele communicatie
Onderzoek van de EUR voorspelt een steeds interessantere toekomst voor de markt van visuele communicatie. Met name de toepassing van nieuwe technieken geeft een verdieping aan deze markt.
Lees verder......

With every new generation of technology, visual communication became more powerful and true to reality. At this time, visual communication is more important than ever and the most used form of communication. People communicate visually more than ever and it has been proven that this is the most effective way to communicate. Nowadays, visual communication is no longer just symbols, videos, images and signs, it’s the fastest method to deliver information to the customers and a key component in advertising and marketing. 

Traditional communication tools like printer matter, newspapers and posters are still important. But they’re not the only one anymore. With technologies like augmented reality, virtual reality and RFID there are many new opportunities to communicate visually. Today’s advertising and communication is about providing the right message to the right audience at the right time. These emerging technologies are able to trigger the customer even more than with just images and videos for example. It will give the customers a whole new and exciting experience. Companies should make use of this and integrate these technologies in their physical shops and advertising campaigns. Examples of this are the interactive mirrors of Burberry with the use of RFIC tags, IKEA with their augmented reality app to see how the furniture will look in your house and the virtual reality experience of a new car for example. 

Technology is moving very fast nowadays and before you know, things of the future are already reality. Today’s technologies like augmented reality and virtual reality are just a glimpse of the possibilities and technologies of visual communication in the future.
Klik hier om het volledige rapport te downloaden (U dient ingelogd te zijn om dit onderdeel te bekijken)


eek tafeltjes
Van viscom naar interior decoration
Interieur is een van de grootste groeimarkten voor viscom producenten. ZIj hebben alle apparatuur in huis om aan de sterk groeiende vraag van 'eigen' interieur te voldoen. Maar hoe bereik je die klanten? En wie zijn precies je klanten?
In een onlangs gehouden onderzoek naar het bereik van de decision makers voor de huis en interieur aankopen wordt een onderscheid gemaakt in verschillenbde doelgroepen en hoe deze bereikt kunnen worden. Zeker als het gaat om decoratieve producten is internet een zeer belangrijk verkoopkanaal. Als belangrijkste bron van inspiratie wordt echter nog wel de fysieke winkel door de meeste doelgroepen gemeld.
Kortom een uitdaging met zeer veel kanden voor de viscomproducent, die in deze markt succesvol wil zijn.
Het volledige onderzoeks rapport van Branddeli kunt u hier downloaden.
 

amerk bier
De producenten slaan terug
Grootwinkelbedrijven hebben jarenlang de druk op fabrikanten opgevoerd, maar nu slaan de producenten terug. Ze ondergraven openlijk de macht van de winkeliers door hun spullen ook te verkopen via sociale media, digitale marktplaatsen zoals Amazon en Alibaba of eigen winkels. Als het helpt verkopen ze, net als Heineken, zelfs producten van concurrenten om zonder tussenschakel aan consumenten te kunnen leveren.
Winkeltjes voor de eigen producten zijn er al langer. Nutella-shops, yoghurt-winkels van FrieslandCampina (Loeilekker by Campina!), de eigen keten van Dr. Martens. Unilever heeft mosterdwinkels van zijn merk Maille en een speciaalzaak voor theemerk T2. Sportmodemerken als Nike en Adidas blijven eigen winkels openen. Vaak tot ergernis van winkeliers, zoals ook de Nederlandse schoenenfabrikant Van Bommel merkte toen het eigen winkels opende.
Lees meer>>

Out of Home voorspellingen 2017
OOH staat aan de vooravond van een nieuwe evolutie m.b.t. planning, inkoop en interactie met het publiek. Door een goede mix van deze ingredienten zal het medium OOH in 2017 alleen nog maar meer mogelijkheden bieden. Aan de hand van de volgende drie aspecten zal deze evolutie geleidelijk tot stand gaan komen:
* Embracing Technology
* Digital First
* Planning with Data

Lees hier alles over in het rapport PREDICTIONS 2017

Future of retaqil
Future of Retail
De laatste twee decennia is retail drastisch veranderd. Bekende namen zijn verdwenen uit het straatbeeld en omnichannel voert de boventoon. Ooit was het gezegde: open je (winkel-) deur en de klant komt wel binnen. Vandaaag de dag moeten retailers hun uiterste best doen om te overleven. De basis principes voor de retail strategiën: prijs, gemak, keuze en ervaring blijven het zelfde. Er wordt echter aan toe gevoegd: Inspriratie, investering en ' customer intelligence innovation'. 
Dat is de toekomst van retail.
Lees meet in het rapport Future of retail van het GfK.

Bij retail staat klantbeleving centraal
In het rapport Internet retailing UK top 500 2017 staan de vele ontwikkelingen die bij de retailers spelen en waar je als producent van visuele communicatie producten dus een bijdrage aan kunt leveren. Eén van de kritische succesfactoren is het denken aan de 'klantbeleving'en dus je verdiepen in de 'customer journey'.
Voor wie meer wil lezen over het belang van customer journeys, maar ook dat van design is het rapport van Adobe onder 14.000 marketeers: 2017 Digital trends zeer aanbevelenswaardig. Hierin zijn ook de verwachtingen voor de bestedingen van marketing budgetten te vinden.

Digitale transitie zet door: maar fysiek en analoog herleeft!
Dé (marketing) trend voor 2017: de digitale transitie zet door. Maar tegelijkertijd zien we in het afgelopen jaar een aantal zaken die hoopvol zijn voor de traditionele print en sign producenten:
* nieuwe winkels ontstaan vanuit het digitale speelveld
* leesgedrag online stagneert
* geprogrammeerd kijken en luisteren neemt af
* fysieke bijeenkomsten trekken weer mensen
Deze ontwikkleingen hebben een positief effect op de vraag naar print en sign producten.

Meer lezen over deze ontwikkelingen? Klik hier voor het volledige artikel.

Wilt u weten wat de trens voor digital marketing in 2017 zijn? klik dan hier.

 


Studie van de Rotterdam school of management voorspelt groei outdoor reclame
The future of outdoor communication is not about broadcasting anymore; it is about providing the right message at the right time to the right audience. But also interactively communicate with this audience.The technology already allows, but in the future will allow even more two-way communication between outdoor communication signs and the target audience. The rise of AR, 3D and gesture boards provides only a glimpse of what kind of communication is possible between the target audience and the sender in the future. Due to these technologies outdoor communication will become even more present and relevant in our daily lives.
Klik hier om het hele rapport te downloaden (U dient ingelogd te zijn om dit onderdeel te bekijken)



New store
The New Store – Hoe kun je met technologie inspelen op consumentenbehoeften?
Veel retailers worden geconfronteerd met veranderend onsumentengedrag.Technische ontwikkelingen gaan snel en worden massaal omarmd door de consument. Hoe kan de retailer hierop inspelen in de fysieke winkel? Welke technieken zijn zinvol om in te zetten en hoe meten we hoe effectief ze bijdragen aan de doelstellingen? In deze bluepaper vind je antwoorden op deze en andere vragen.

Bron : Shopping tomorrow, maart 2016
 
  Klik hier om het hele rapport te downloaden


City center
Hoe ziet het stedelijk winkelgebied van de toekomst eruit.
Vanuit de politiek, media en bovenal binnen de retail is er volop aandacht voor het aanpakken van de leegstand en verbeteren van het retailklimaat. Er is behoefte aan een andere inrichting van de steden. Een stad, klaar voor de consument van 2030. Maar wie is die consument nu precies? Die vraag, en de gevolgen van het antwoord voor de binnenstad, staan centraal bij de Future City Centre expertgroep. Lees hierin ook de aangepaste eisen aan signage.

Bron: Shopping tomorrow, februari 2016
 
  Klik hier om het volledige rapport te downloaden

magic mirror
The future of shopping
Een presentatie over hoe de consument in de toekomst zal shoppen. Wat gaat via internet? En wat via de fysieke winkel. Maar vooral ook: Hoe de klant te verleiden.

Nieuwe technologien als 3D printing, virtual reality, holografie zullen het beeld in en bij de winkel veranderen. Deze presentatie van Jorij Abraham geeft een inzage in de ontwikkelingen en een beeld van de toekomst.
  Klik hier om de presentatie te downloaden

IoT
Internet of Things
Het IoT is een ontwikkeling die de komende jaren een groot effect gaat hebben op het bedrijfsleven en de maatschappij. Veel dingen om ons heen krijgen, door het inbouwen van sensoren en computerchips, de mogelijkheid gegevens te vezamelen en door te geven. Of ze kunnen acties in gang zetten. Dat biedt ondernemers veel nieuwe kansen. Geld verdienen door de efficiency in de onderneming te verhogen, maar ook andere verdienmodellen ontwikkelen. Toepassen van de IoT mogelijkheden in uw huidige producten endaarmee een extra toegevoegde waarde leveren.

In deze whitepaper van sTN worden de kansen en bedreigingen op een rijtje gezet. Lees hoe ook u uw kansen kunt gijpen.

  Klik hier om de whitepaper IoT te downloaden

robot
De technologie trends van 2016
The Internet of Things, Virtual Reality, Robotisering en Cybersecurity
In dit rapport worden de vier technologietrend uiteengezet, die in 2016 belangrijk worden voor de Nederlandse ondernemer. Aan de hand van uitleg en interviews  wordt inhoud gegeven aan deze belangrijke technologiswche ontwikkelingen en hoe ze hun impact kunnen hebben op de (viscom) industrie.
  Klik hier om de technologietrends 2016 te downloaden

Integratie van nieuwe technologie en outdoor advertising
Twee master studenten van de Erasmus Universiteit hebben een onderzoek gedaan naar de moderne technologische ontwikkelingen om buitenreclame effectiever te maken.
Er is al een verschuiving gaande van papier naar digital signage. Het lijkt er op dat dit in een hard tempo door zal gaan. Zoals je op internet intelligente software habt om getoonde interesses om te zetten in doelgerichte reclame, zo staat ook buitenreclame aan het voorportaal om effectiever en doelmatiger de aandacht te trekken. Buitenreclame zal interactiever en communicatiever worden. Bij technieken die hierbij geintegreerd zullen worden kan gedacht worden aan holograms, face recognition, beacons en RFID.
De rapporten geven ongekende mogelijkhedeen voor innovatieve bedrijven in de visuele communicatie industrie.
Download het rapport Possibilities of Advertising (U dient ingelogd te zijn om dit onderdeel te bekijken)

Download het rapport Outdoor Advertising (U dient ingelogd te zijn om dit onderdeel te bekijken)


Retail (jan 2015)
Retail verkeert in zwaar weer. De bestedingen lopen terug, waardoor steeds meer retailers moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Als de voorspellingen juist zijn, is 30% van de ondernemers over twee jaar verdwenen. Een zorgelijke ontwikkeling. Ook voor de visuele communicatiesector die voor een groot deel afhankelijk is van de detailhandel.
 
Volgens prof. dr. Cor Molenaar zijn er nog voldoende nieuwe kansen. Hij sprak op de Industry Leaders-bijeenkomst van FESPA Nederland en gaf zijn visie op de ontwikkelingen in de retail-land. Wat moet er veranderen en vooral hoe moet dat gebeuren.
 
  Klik hier om de presentatie Van Cor Molenaar te downloaden

How will digital signage influence consumer behaviour?
Onderzoek toont aan dat, in termen van respons er geen verschil is tussen digital signage of statische. Beide moeten om effect te hebben inspelen op de beleving van de klant. Digiale technieken kunnen hierbij een plus hebben omdat ze bewegende beelden en/of wisselingen mogelijk maken. Belangrijk voor een verhoging van het effect is wel dat deze wisselende beelden niet uitsluitend meer ínformatie' leveren.

Zeker van invloed op de "beleving" en dus het positieve effect van een sign is de interactiviteit. Zo kan in combinatie met andere (digitale) communicatie middelen de signage evolueren van een simpel push medium, naar een interactief communicatie gereedschap.

Dit is een deel van de bevindingen die uit onderzoek geinitieerd door FESPA Nederland zijn vastgesteld. Het hele onderzoeksrapport is hier op te vragen. Voor leden is dit gratis, niet leden betalen € 250 (ex BTW).

Het effect van technologie in winkels
Het verzamelen van data mag nooit een doel op zich zijn. Het real time analyseren en aan de klant 'oplossingen' aanbieden, dat is de uitdaging van het aan elkaar koppelen van diverse technologiën. Winkels hebben hiervoor mogelijkheden die on-line niet kan bieden. De toekomst ligt in sensors.

Dit isen van de conclusies van een onderzoek geinitieerd door FESPA Nederland. Het hele onderzoeksrapport is hier op te vragen. Voor leden is dit gratis, niet leden betalen € 250 (ex BTW).

De z-generatie is anders!
Panteia zette de feien op een rijtje over de generatie verschillen. Verschillen tussen de Babyboomers, gereratie X, generatie Y en generatie Z. Hoe kijken zij aan tegen technologie, wat is hun leerstijl, hoe gaan ze om met feedback, wat is de werk ethiek. Welke trends zijn er er waar moet je dus mee rekening houden.
  Klik hier om de presentatie te downloaden

webmarketing
Social media in de marketingmix
Bijna 95% van de adverteerders zet social media in. Dit leert het onderzoek van Media science onder de top-100 adverteerders van Nederland. Een communicatiemiddel dat dus een vaste paats heeft verworven in de communicatiemix. Hoe worden deze ingezet en waar liggen de mogelijkheden voor versterking van en door visuele communicatie middelen. Dit kunt u o.a. halen uit dit rapport.
  Klik hier om het hele rapport te downloaden

Ibeacon in opmars
Ibeacon kan een gebruiker begroeten op zijn apparaat als hij een winkel binnenloopt, klanten door de winkel begeleiden met een gepersonaliseerde lay-out, productinformatie en aanbiedingen laten zien en zonder een wachtrij (of iets in te tikken) ook te laten betalen. iBeacons wordt in zijn huidige vorm nog niet gebruikt voor mobiele betalingen, maar een recent patent van Apple brengt deze mogelijkheid wel weer een stap dichterbij. Het kan restaurants aanbevelen in de nabije omgeving. Iemand die langs een café loopt, kan bijvoorbeeld te horen krijgen dat de Beerenburg in de aanbieding is.


Print census 2014
Samenvatting van de belangrijkste resultaten van het FESPA onderzoek naar de ontwikkelingen in de print en sign markt.
  FESPA Print Census 2014.pptx
FESPA Nederland Association
Postbus 107, 1900 AC Castricum
Tel: +31 857 600 333
info@fespa.nl
Member of FESPA.COM
FESPA NL